5 tips voor een goede voorbereiding op de SurvivalRun Rotterdam

5 tips voor een goede voorbereiding op de SurvivalRun Rotterdam

Na het succes van dit jaar organiseren we ook volgend jaar weer de Outdoor Valley Survivalrun Rotterdam. Voor jong en uit zijn er verschillende uitdagende afstanden vol met leuke, moeilijke en bijzondere hindernissen. Om je alvast voor te bereiden op deze uitdaging hebben we in dit artikel vijf handige tips voor je op een rijtje gezet.

Een goed begin is het halve werk! Dat geldt zeker voor onze Survivalrun. Je zult duidelijk verschil merken wanneer je een goede voorbereiding treft. Ready? Go!

(Dit bericht is geschreven door een Gastblogger)

1. Doe aan krachtsport

Krachtsport kan vanaf een bepaalde leeftijd van waarde zijn. Meer spierkracht helpt niet alleen bij zware onderdelen, maar draagt ook bij aan een betere balans. Hindernissen waarbij je je in rare bochten moet wringen worden ineens een stuk makkelijk.

Er zijn verschillende soorten krachttraining. We raden je aan een goede trainingsmethode voor jezelf te vinden waarbij je balans houd tussen je gewicht en spierkracht. Je wilt niet alleen spiermassa kweken, maar ook zorgen voor voldoende souplesse. Op de pagina trainingen vind je een veelzijdig aanbod van trainingen waarbij het opbouwen van spierkracht voorop staat.

2. Eet gezond

Een gezond voedingspatroon is van onschatbare waarde. Het is goed voor je algehele gezondheid, maar helpt je ook met specifieke doelen. De juiste voeding geeft je ook veel meer energie. Je hebt deze hard nodig tijdens de Survivalrun!

Het consumeren van producten die dicht bij de natuur staan hebben hierbij de voorkeur. Groente, fruit, nootjes, vlees, vis, kip en veel water. Je zult dat laatste ook zeker nodig hebben. Zo blijf je voldoende gehydrateerd tijdens onze runs (drink vlak voor de start van de Survivalrun niet te veel). Ga met gezonde voeding aan de slag en zorg dat je voldoende voedingstoffen binnenkrijgt …zo ben je goed bezig!

3. Doe aan cardio-training

Om je uithoudingsvermogen te trainingen kun je cardio-oefeningen doen. Je kunt hiervoor verschillende trainingsmethodes volgen. En natuurlijk bij ons je conditie verbeteren. Bijvoorbeeld tijdens de Survival Fit training.

Ga je liever zelf aan de slag? Dan is HIIT trainingen een goede optie. HIIT trainingen doe je met of zonder gewichten. De training zorgt ervoor dat je snel fitter wordt. Wil je weten hoe HIIT precies werkt? Hier vind je er meer informatie over. Je kunt met deze zeer uitgebreide informatie gelijk beginnen aan je eerste HIIT avontuur.

4. Calisthenics

Het is misschien wel een van de meest geschikte trainingsvormen om je voor te bereiden voor de SurvivalRun. De reden hiervan is dat calisthenics en onze SurvivalRun veel overeenkomsten hebben. Je gaat met deze trainingsmethode namelijk trainen met je eigen lichaamsgewicht. Er wordt meestal gebruik gemaakt van objecten die je buiten kunt vinden (klimrekken, trapjes, bomen). De training is dus bijna overal uit te voeren.

Je zult merken dat je tijdens de Survivalrun jezelf vaak moet optrekken of op een andere manieren je hele lichaam wordt ingezet. Het maakt dit dan ook een zeer geschikte manier van voorbereiden. En het leukste is; je hoeft geen spullen te kopen of een sportabonnement te nemen.

Train jij liever in groepsverband onder begeleiding van een trainer? Bekijk dan hier ons trainingsaanbod.

5. Wissel inspanning en genieten af

Het moet natuurlijk wel leuk blijven. Ontspanning na al je intensieve activiteiten en trainingen is net zo belangrijk. Geniet van je leven en pak op momenten dat het nodig is even je rust. Hierdoor zul je veel beter herstellen en kunnen volgende trainingen met meer power worden ingegaan.

Een goede nachtrust is belangrijk om veel redenen. Je zult namelijk meer uitgerust en fit de volgende dag beginnen, maar er worden tijdens het slapen ook belangrijk hormonen aangemaakt. Het lichaam herstelt wat bevorderlijk is voor je gezondheid, instelling en trainingsactiviteiten.

Je ziet in alle sporten het belang van ontspanning na inspanning verschijnen. Het is zelfs zo dat bij onvoldoende rust al je trainingsactiviteiten veel minderen rendement opleveren. Kijk je bijvoorbeeld naar krachttraining dan creëer je eerst hele kleine haarscheurtjes in je spierbundel om vervolgens in je rust sterker terug te groeien. Hierbij speelt ook voeding een belangrijke rol. Het is één van de redenen waarom bodybuilders ook doorgaans wat meer eiwitten (bouwstenen van je spieren) consumeren.

Ben jij al klaar voor de SurvivalRun?

Je zult waarschijnlijk niet alle tips nodig hebben om een goede voorbereiding te treffen, maar nu ben je wel op de hoogte van de mogelijkheden. Zo kun je zelf kiezen hoe jij jouw aanloop naar de SurvivalRun inricht.

Succes en we zien elkaar aan de start van de Outdoor Valley Survivalrun Rotterdam 2020!