Yoga

Topsport in een langzaam tempo..
Yoga

Wil jij in de buitenlucht je lichaam losmaken, een sterker gevoel van geestelijke balans en van hectiek naar innerlijke rust? Dan is de Yoga perfect voor jou.

‘Je rolt je yogamatje uit op het gras. Je hoort de vogels fluiten terwijl je de training start met de zonnegroet. Eerst langzaam, dan steeds iets sneller. Je voelt je spieren warm worden. Klaar voor de yogatraining. De trainer heeft een vrije invulling aan de yogatraining, waardoor er naast Flow en Hatha yoga ook intuïtief yoga wordt gegeven. Deze training is toegankelijk voor iedereen die zijn grote teen kan bewegen. Het is inspannend, maar geeft je een goed gevoel. Je hoofd raakt langzaam leeg, het zonnetje schijnt op je gezicht, dit is genieten!’

Check het rooster hier

 

Wat kan ik verwachten van Yoga?

Yoga bestaat uit houdingen en oefeningen waarbij je alle spieren in het lichaam gebruikt. De oefeningen zijn er op gericht je bewust te maken van de spanning in het lichaam. Spanning maakt de spieren kort en stijf, wat je belemmert bij het maken van bewegingen. Ook wordt daardoor de doorbloeding in spieren en organen minder. Dit kan zorgen voor allerlei klachten: nek-, schouder- en rugklachten, concentratie- en ademhalingsproblemen. Door het bewuste gebruik van de ademhaling wordt de spanning in het lichaam weer losgemaakt en losgelaten. Tijdens de oefeningen merk je heel duidelijk dat er een verband bestaat tussen de spanning en je ademhaling: spanning zorgt ervoor dat je bijv. de adem vasthoudt of moeilijker gaat ademen. Door je tijdens een houding te concentreren op je adem merk je dat je controle hebt over je adem en je adem kunt sturen. Als de ademhaling rustiger wordt en meer ontspant, ontspannen ook de spieren steeds beter. De oefeningen gaan daardoor geleidelijk steeds beter en je zal meer rust, zachtheid en flexibiliteit in jezelf ervaren die ervoor kunnen zorgen dat je op andere momenten weer meer energie hebt.

Wat is het effect?

Alle yoga- houdingen zijn dan ook een combinatie van het gebruik van het lichaam en het gebruik van de adem. Het loslaten van de spanning uit de spieren zorgt er ook voor dat je emoties en stress, die verbonden zijn met die spieren, loslaat. Daardoor ontstaat ontspanning en een sterker gevoel van geestelijke balans. Tenslotte zorgt het richten van de aandacht op het voelen van je lichaam en de ademhaling ervoor dat de concentratie toeneemt en de stroom losse gedachten in het hoofd afneemt, waardoor je meer innerlijke rust ervaart.

Mocht het weer het niet toelaten om de yogales buiten te houden, maken we gebruik van een van de tipi’s of de binnenruimte bij Outdoor Valley.

Trainer Janine: Ik geef intuïtief les en voel aan wat je nodig hebt. Zo begeleid ik je in jouw houding zodat je niet alleen veilig staat maar ook de voordelen van de houdingen kunt ervaren. Daarbij houd ik rekening met eventuele beperkingen of zelfs wensen. Zo begin je niet alleen super ontspannen aan je weekend of de volgende dag, je kunt op deze manier alle hectiek achter je laten.

Wat moet ik meenemen?

  • Comfortabele loszittende kleding.
  • Iets warms voor tijdens de ontspanning aan het einde van de training.
  • Indien in je bezit: een yogamatje.