Hatha Yoga

Topsport in een langzaam tempo…
Hatha Yoga
Dana
Vragen? Neem contact op met Dana
Prijs Vanaf € 42,00 per maand
Personen 1-20
Duur 1

Wil jij in de buitenlucht je lichaam losmaken, een sterker gevoel van geestelijke balans en meer innerlijke rust? Dan is de Hatha Yoga perfect voor jou.

‘Je rolt je yogamatje uit op het gras. Je hoort de vogels fluiten terwijl je de training start met de zonnegroet. Eerst langzaam, dan steeds iets sneller. Je voelt je spieren warm worden. Klaar voor de yogatraining. Je kijkt vol verwachting naar de trainer en hoort hem zeggen dat de eerste oefening de ‘hoofdstand’ is. Je denkt dat hij een grapje maakt, want de hoofdstand is toch voor gevorderden? Niets blijkt minder waar. Één voor één nemen de deelnemers de houding aan. Dan komt dat moment, het is jouw beurt. Je probeert het.. En het lukt! Je staat op je hoofd. Dit geeft je zo veel vertrouwen dat je klaar bent voor de andere houdingen. Het is inspannend, maar geeft je een goed gevoel. Je hoofd raakt langzaam leeg, het zonnetje schijnt op je gezicht, dit is genieten!’

Goed om te weten:
  • Zowel een fysieke uitdaging als geheel tot rust komen
  • Spierversteviging
  • Lichamelijke soepelheid
  • Lichamelijke en geestelijke balans
  • Betere doorbloeding van het lichaam
  • Lichaamsbewustzijn
Wat kan ik verwachten van Hatha Yoga?

Hatha yoga bestaat uit houdingen en oefeningen waarbij je alle spieren in het lichaam gebruikt. De oefeningen zijn er op gericht je bewust te maken van de spanning in het lichaam. Spanning maakt de spieren kort en stijf, wat je belemmert bij het maken van bewegingen. Ook wordt daardoor de doorbloeding in spieren en organen minder. Dit kan zorgen voor allerlei klachten: nek-, schouder- en rugklachten, concentratie- en ademhalingsproblemen. Door het bewuste gebruik van de ademhaling wordt de spanning in het lichaam weer losgemaakt en losgelaten. Tijdens de oefeningen merk je heel duidelijk dat er een verband bestaat tussen de spanning en je ademhaling: spanning zorgt ervoor dat je bijv. de adem vasthoudt of moeilijker gaat ademen. Door je tijdens een houding te concentreren op je adem merk je dat je controle hebt over je adem en je adem kunt sturen. Als de ademhaling rustiger wordt en meer ontspant, ontspannen ook de spieren steeds beter. De oefeningen gaan daardoor geleidelijk steeds beter.

Wat is het effect?

Alle yoga- houdingen zijn dan ook een combinatie van het gebruik van het lichaam en het gebruik van de adem. Het loslaten van de spanning uit de spieren zorgt er ook voor dat je emoties en stress, die verbonden zijn met die spieren, loslaat. Daardoor ontstaat ontspanning en een sterker gevoel van geestelijke balans. Tenslotte zorgt het richten van de aandacht op het voelen van je lichaam en de ademhaling ervoor dat de concentratie toeneemt en de stroom losse gedachten in het hoofd afneemt, waardoor je meer innerlijke rust ervaart.

Mocht het weer het niet toelaten om de yogales buiten te houden, maken we gebruik van een van de tipi’s of de binnenruimte bij Outdoor Valley.

Wat moet ik meenemen?
  • Comfortabele loszittende kleding.
  • Iets warms voor tijdens de ontspanning aan het einde van de training.
  • Indien in je bezit: een yogamatje.